
Aandachtig, diepgaand, eerlijk en echt.
Dat zijn een aantal steekwoorden die mij als coach en persoon omschrijven. Ik vind het belangrijk dat er ruimte is voor de ‘hele’ persoon, met aandacht voor wat er gebeurt in het nu.
Ik ben gaan coachen omdat ik ervaar dat er meer bewust gevoel en diepgang in het dagelijkse leven mag zijn.
Natuurlijk ben ik zelf ook een gevoelsmens, mijn ‘antennes’ zijn daarom een sterke tool binnen het coachen. Ik ga niet alleen in op wat er gezegd wordt, maar kan als een spiegel teruggeven wat ik zie in houding en gedrag tijdens het coachtraject zelf.
Het gevoelscomponent combineer ik met praktische oefeningen of diepgaande gesprekstechnieken (die ik o.a. geleerd heb tijdens mijn opleidingen). Verder ben ik iemand die oprecht nieuwsgierig is, snel verbanden legt en rake vragen kan stellen. Dat kan jou de nodige inzichten opleveren en een stap verder helpen.
Een bewuste aanpak staat bij mij voorop. Dat ‘bewust zijn’ zie je niet alleen terug in mijn manier van coachen of de oefeningen, maar ook zeker in het resultaat dat jij zelf in het leven bewuster stil gaat staan bij je zelf en de keuzes die je maakt, zodat je meer jezelf kan zijn en een fijner leven kan ervaren.

Wat coachees over mij zeggen dat ik goed in ben:
– Een oprecht luisterend oor, persoonlijke aandacht
– Inlevingsvermogen en goed kunnen spiegelen
– Snel meedenken en flexibel zijn in de methode/aanpak
– Oefeningen/technieken geven die passen bij de situatie en inzicht geven
– Niet bang om vragen te stellen of aandacht te geven aan gevoel
– Leren ‘zwaarte’ los te laten en meer ontspanning in het leven creëren
– Door een doelmatige aanpak steeds de rode draad vast te blijven houden
– Op een andere manier over dingen laten nadenken
Achtergrond
Van origine kom ik uit een groot gezin op het platteland van Drenthe. Tijdens mijn opgroeien heb ik veel tijd gehad om het leven om mij heen met aandacht te ontdekken. Ik kon veel genieten van rust in de natuur of had tijd om zelf creatief of muzikaal bezig te zijn. Dat in tegenstelling tot mensen om mij heen die een drukker leven leken te hebben.
Al van jongs af aan voelde ik mij in groepen vaak ‘anders’ dan de rest. Ik was niet altijd zo blij op school, heb een groep overgeslagen en deed sommige lessen bij nog oudere kinderen. Behalve dat ik wat slimmer (en hoogbegaafd) bleek, was ik ook wat sensitiever en kunstzinnger dan de gemiddelde klasgenoot, maar dat kreeg eigenlijk weinig ruimte in het dagelijks leven, waardoor het moeilijk was om mijzelf te zijn en ik delen van mijzelf ging weg stoppen, om zoals ‘de rest’ maar met de stroom van verplichtingen mee te gaan. Om te overleven.

Ik kwam vanaf mijn studie-tijd wel eens bij psychologen terecht, die evengoed erg weinig ruimte maakten voor gevoel. Mensen die standaard methodes gebruikten en daarmee te snel dingen invulden, en dus eigenlijk zelf niet echt aandacht hadden voor wie ik geheel als persoon was. Ik vind de psychologie dan ook veelal plat en te rationeel. De ontdekkingstocht rond mijn hoogsensitiviteit begon pas nadat ik afgestudeerd was, via (je raadt het misschien al) een coach i.p.v. een psycholoog.
Dat gemis aan bewuste aandacht en gevoel binnen het mens-zijn is een van de motivaties voor het coachen geworden. Ik vind dat alle delen gezien, gehoord en gevoeld mogen (of eigenlijk moeten) worden, en dat je daarbij niet iets voor een ander in kan vullen.

Opleidingen en ervaring
Omdat naar mijn mening je als coach niet zomaar iets doet en ik zelf degelijke kennis van het vak wilde hebben, heb ik de opleiding tot coach gedaan aan het Windesheim te Zwolle (in 2019).
Deze opleiding is NOBCO/EMCC/StiR geaccrediteerd, wat betekent dat het de Europese standaarden van professionele coaching volgt, je kan dus een degelijke coach verwachten.
Tijdens deze opleiding heb ik een scala van technieken en oefeningen meegekregen, plus een kritische blik op mijn eigen kunnen. Structureel reflecteren op sessies of bijv. intervisie/supervisie vind ik daarom belangrijk (zodra ik weer actief ga coachen zal ik mij weer aansluiten bij een intervisie groep, zoals voorheen).
Voor mijn andere dagelijkse werk als docent heb ik een master talentontwikkeling en diversiteit (M.Ed) mogen doen. Binnen het onderzoek daarvoor heb ik coaching/gespreksvoering en reflectie als hoofdonderwerp genomen, zodat ik nog meer ervaring en kennis kon opbouwen.
Daarnaast heb ik voor de verbreding en verdieping workshops gevolgd die mijn focus verdiept hebben (bijv. over de overexcitabilities van Dabrowski). Uiteraard blijf ik ook op de hoogte van nieuws en onderzoek omtrent dit gebied en word ik blij van het leren van nieuwe informatie d.m.v. boeken en artikelen. Meer kun je vinden op LinkedIn.

Als coach ben ik geregistreerd bij StiR, dat betekent dat je er van uit kan gaan dat ik een goede opleiding heb gehad en niet zomaar wat doe. Ik houd me aan de gedragscode van StiR. StiR is een onafhankelijk keurmerk voor professionele coaches en begeleiders in Nederland.
Zoals je hierboven misschien al las ben ik naast coach ook docent/begeleider op het hbo (bij de HKU). En daarnaast ben ik ook digitaal kunstenaar en illustrator. Ik geniet van de afwisseling in werk, verschillende delen van mij krijgen op die manier de ruimte en dat maakt mij een gelukkiger mens.
Omdat ik verschillende werkzaamheden combineer, ben ik niet altijd telefonisch bereikbaar, een e-mail is de snelste manier om mij te contacteren.

Overigens ben ik een tijd lang niet actief geweest als coach. Nadat ik en mijn man een kind kregen stond ons leven een tijdje op de kop, en daarna volgden twee verhuizingen, waardoor de prioriteit even ergens anders lag. Ik ben van plan weer vanaf februari 2025 te gaan coachen.
Op de hoogte blijven? Volg me op Facebook of kijk regelmatig bij mijn blogs.